KOULUTUSPOLIITTINEN OHJELMA06.09.2017 JOENSUUN OPETTAJIEN KOULUTUSPOLIITTINEN OHJELMA
Yhteisenä tavoitteenamme on, että Joensuussa annetaan Suomen parasta kasvatusta ja koulutusta. Tärkeää on turvata asianmukaiset ja terveet tilat, osaava ja hyvinvoiva henkilöstö sekä ajan- ja tarkoituksenmukaiset opetusvälineet jokaisessa kaupunkimme päiväkodissa ja koulussa. Tämän koulutuspoliittisen ohjelman tarkoituksena on kehittää opetusalaa kokonaisvaltaisesti koko Joensuun kaupungissa. Tässä koulutuspoliittisessa ohjelmassa opettajalla tarkoitetaan varhaiskasvatuksen, perusasteen ja lukiokoulutuksen opettajia. Oppilaalla tarkoitetaan varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa olevaa lasta tai nuorta, opiskelijalla lukiokoulutuksessa olevaa nuorta.
Aikaa oppilaalle ja opettamiseen Opettajan työaika tulee ensisijaisesti suunnata opetukseen ja oppilaiden/ opiskelijoiden kohtaamiseen. Opettajien työmäärää ovat kasvattaneet lisääntyneet kirjaamisvelvoitteet, oppilashuollon asiat ja etenkin uusi opetussuunnitelma. Opettajat kokevat, että varsinaiseen opettamiseen ja lasten/ nuorten kohtaamiseen jää entistä vähemmän aikaa. Tämän aiheuttavat muun muassa erityisoppilaiden siirtäminen perusryhmiin sekä kolmiportainen tuki, jotka ovat lisänneet opettajien työtä paitsi oppilasryhmän kanssa myös oppilas- ja opiskelijahuollollisissa toimissa.
Resurssia opetuksen toteuttamiseen Tällä hetkellä Joensuun kaupungissa alakoulujen oppilaat saavat minimituntimäärän opetusta vuosittain. Joensuun strategian tavoitteiden saavuttaminen on haasteellista tällä tuntimäärällä. Jyväskylän yliopiston tutkimus suomalaisten oppilaiden eroista kertoo, että etenkin Itä-Suomessa pojat ovat lukutaidossa lähes kaksi vuotta tyttöjä jäljessä, kun vastaava ero muualla Suomessa on vajaat 1,5 vuotta. Myös poikien osaaminen matematiikassa on heikentynyt. Yhtenä syynä tähän on mainittu koulutuksellisen tasa-arvon rapautuminen ja koulutukseen kohdennetut säästöt. Tasa-arvon toteutumiseksi on huolehdittava, että jokaisessa opetusryhmässä on käytössä uuden opetussuunnitelman mukaiset opetusvälineet ja -materiaalit. Joensuun kaupungissa oppikirja- ja tarvikemäärärahat ovat pysyneet jo usean vuoden ajan ennallaan, vaikka oppimateriaalien hinnat ovat nousseet vuosittain.
Työhön liittyviä haasteita Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden/opiskelijoiden oikeudet saada erityisopetusta ja tarvitsemaansa tukea eivät toteudu resurssien pienuuden vuoksi. Erityistä tukea tarvitsevia oppilaita sijoitetaan isoihin oppilasryhmiin, sillä kaikissa Joensuun kaupungin päiväkodeissa ja kouluissa ei ole pienryhmiä tai niitä on liian vähän. Ryhmäkokojen kehitystä on seurattava jatkuvasti ja huolehdittava, ettei ryhmäkoko ylitä tilojen henkilömitoitusta. Tämä tulee ottaa huomioon jo suunniteltaessa koulujen oppilaaksi ottoa. Tilojen puutteen vuoksi eriyttämistä ja muutakin opetusta järjestetään yleisesti tiloissa, joita ei ole tarkoitettu opetuskäyttöön (mm. aula-, varasto- ja käytävätilat). Tästä seuraa sisäilmaoireilua ja turvallisuusriskejä. Lastentarhanopettajan pedagogisen vastuun toteutumiseksi tarvitaan tarkemmat määrittelyt lastentarhanopettajan tehtävänkuvaan. Opettajat tulee palkata koko lukuvuoden (1.8.-31.7.) ajaksi. Opettajan poissa ollessa tulee hänelle aina palkata sijainen. Sekä koulujen että päiväkotien rehtoreille ja esimiehille on taattava aikaa pedagogiseen johtamiseen ja esimiestyöhön.
Voimavaroja täydennyskoulutukseen Riittävän laadukas ja hyvin suunniteltu täydennyskoulutus tukee Joensuun kaupungin strategian tavoitteiden saavuttamista ja toteutumista. Esimiesten koulutuksessa tulee kiinnittää huomiota pedagogisen johtamisen taitoihin ja osaamiseen.
Turvaa ja tukea oppimiseen Uhka- ja vaaratilanteiden lisääntyminen, väkivaltaisten oppilaiden määrän kasvu sekä väkivaltatapausten muuttuminen yhä vakavimmiksi ovat lisänneet opettajien työn kuormitusta sekä omalta osaltaan heikentäneet oppilaiden kouluviihtyvyyttä. Tämä ilmenee vaara- ja uhkatilanneraportoinnista sekä näkyy henkilöstön työssä jaksamisessa ja sairauspoissaolojen määrässä. Monessa tapauksessa yleisopetukseen inklusoitu oppilas olisi pienryhmäopetuksen tarpeessa tai pienryhmän oppilas ei ole ollenkaan koulukuntoinen. Työsuojeluvaltuutettu joutuu puuttumaan useisiin em. kaltaisiin tilanteisiin vuosittain, koska loukkaantumisriski ja henkinen kuormitus ovat sietämättömällä tasolla. Oppilaille on taattava riittävät oppilas- /opiskelijahuollolliset palvelut: tuki- ja erityisopetus, kouluterveydenhuolto sekä lain edellyttämät koulukuraattori- ja koulupsykologipalvelut.
LIITTEET Koulukielen sanasto www.vanhempainliitto.fi/filebank/990-Koulukielen_sanasto_2012.pdf
Joensuun seudun kasvatuksen ja opetuksen toimintaohjelma 2016-2020 |